Moltes de les
previsions i els projectes relacionats amb els canvis d’actitud social tenen en
els poders públics la seva font de protecció i finançament. En el cas de la
bicicleta no podia ser d’una altra manera, sobretot tenint en compte que moltes
de les iniciatives al respecte necessiten d’un canvi de paradigma, d’una nova
forma d’entendre la nostra relació amb la ciutat i el medi ambient. Propostes
públiques que potenciïn l’ús de la bicicleta es van donant paulatinament, com
és el cas de la posada en marxa del servei de bicicletes públiques a diferents
ciutats catalanes i espanyoles. Encara que la seva gestió pugui ser a vegades
polèmica, com és el cas del Bicing de Barcelona i el seu patrocini per una gran multinacional, el cert és que aquests poders públics no poden deixar de banda
aquesta nova necessitat social, que te a veure amb una nova visió en la
responsabilitat ciutadana. De fet, la bicicleta és un vehicle cada cop més
utilitzat en l’àmbit urbà, un fet íntimament relacionat en la recerca d’una millor
salut personal i una conscienciació ecològica cada cop més puixant.
Aquesta imbricació
entre la iniciativa personal i la pública la podem veure, per exemple, en un
programa de la Diputació de Barcelona iniciat l’any 2008 a partir del qual
s’han repartit un total de 212 bicicletes elèctriques a municipis de la
demarcació per fomentar la mobilitat sostenible. La setmana passada la diputada
adjunta de Medi Ambient, Mercè Rius va presidir l'acte de lliurament de 13
d'aquestes bicicletes elèctriques a municipis del Baix Llobregat, Maresme i
Osona, tal i com informa un article de La Vanguardia:
El pla inicial d’aquest projecte va decidir
entregar aquestes bicicletes a les diferents policies municipals de la zona,
però posteriorment s’ha ampliat a diferents projectes locals i públics, fet que
demostra moltes vegades la necessitat de que l’àmbit de la política serveixi
com a element aglutinador i potenciador d’una nova forma de responsabilitat
social.
D’altra banda, el
fet de que les bicicletes entregades pel servei públic siguin elèctriques
demostra la puixança d’aquesta versió ciclista, que permet mantenir un bon
equilibri entre l’exercici físic personal, el respecte amb el medi ambient i la
necessitat d’actuació ràpida en segons quins casos. Ens congratulem que,
malgrat la crisi econòmica i la reducció dels recursos públics (flagrant en
casos de política municipal) es mantingui en peu aquest projecte que intenta
valorar a llarg termini la relació entre el ciutadà i el seu entorn immediat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada