L’origen de la
bicicleta elèctrica és gairebé tan antic com el de la pròpia bicicleta
convencional, si més no com a mitjà de transport i article de consum posat en
el mercat durant la Revolució Industrial. D’aquí que els avenços tecnològics per
dotar les bicicletes d'algun tipus d'assistència comencen a la segona meitat
del segle XIX. El 1859 el francès Gastón Vaig plantar desenvolupar la primera
bateria de plom que es podia recarregar, un model que encara s'utilitza en els
nostres dies. Al llarg del segle diversos inventors europeus van intentar
introduir una sèrie de motors elèctrics, no només en bicicletes sinó també en d’altres
vehicles, però la idea no va fructificar i es va haver d’esperar als anys 20
del segle XX perquè es comencessin a veure bicicletes elèctriques fabricades en
sèrie i proposades per usos comercials.
El 1920 la
companyia alemanya Heinzmann va fabricar el primer motor per a bicicleta
elèctrica, que es muntava en una bicicleta de dues places o tàndem. L'empresa
va continuar amb el desenvolupament de tot un seguit de motors fins que uns
anys més tard es van veure en les bicicletes de distribució de correu
alemanyes. De tota manera, les posteriors iniciatives d’empreses
nord-americanes i britàniques van fracassar, malgrat anunciar els seus
projectes com la “bicicleta del futur”. No va ser fins la dècada de 1970 quan a
la Xina comunista, país amb un important ús de la bicicleta, començà a promoure
les bicicletes elèctriques a causa de la moda del ciclomotor i a l'aparició de
diversos models elèctrics però la seva legislació de velocitat subjecta a 25 quilòmetres
per hora els va fer perdre popularitat. I tot això malgrat la crisi del petroli
iniciada el 1973, que provocà un augment en la investigació dels motors
elèctrics. Fruit d’aquesta investigació el 1975 Augustus Kinzel dissenyà les
Sèries Hybrid i Parallel Hybrid en què els pedals giraven un petit generador
transformant el gir en electricitat que alimentaven al motor, que lliurava
l'energia a la roda de manera directa o variada.
En tot cas, va ser
a partir dels anys 80 quan diverses empreses van proposar-se convertir totes
aquestes propostes tecnològiques en una realitat comercial, que suposés un canvi
de paradigma en l’ús d’un vehicle com la bicicleta. Iniciatives britàniques,
nord-americanes, alemanyes o japoneses van suposar una lluita constant per
aconseguir un mitjà de transport segur, ràpid i eficaç, investigant sobretot
aspectes com les bateries i la seva autonomia. En aquest sentit, el 1991
apareix la primera bateria de Ion Liti, un altre salt qualitatiu cap a una
futura bicicleta elèctrica segura, que malgrat tot no es va començar a
incorporar de sèrie fins ben entrada la primera dècada dels 2000. És el moment
del desenvolupament de la bicicleta elèctrica a Europa, més concretament a
Holanda, Anglaterra i Suïssa. Panasonic introdueix al mercat la primera
bicicleta del món amb bateria de Ion Liti. Incorpora a més el seu sistema de
motor central redissenyat completament. El seu sistema, dissenyat per al mercat
japonès, va causar gran interès en altres llocs, sobretot a Europa.
En última
instància, tot aquest procés històric ens porta a una realitat on s’avança
exponencialment en la investigació d’una bicicleta elèctrica d’ús quotidià, no
només a Europa, on l’auge d’aquest mitjà de transport és evident, sinó també a
llocs de forta tradició ciclista com a la Xina, on l’any 2005 s’havien arribat
a vendre més de 10 milions d’unitats. El que està clar és que la bicicleta
elèctrica s’està convertint ràpidament en un transport urbà que està canviant
la relació entre la mobilitat i el respecte al medi ambient.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada