Molt de temps han
hagut d’esperar els ciutadans de Madrid perquè es posi en marxa un servei de
bicicletes públic similar a d’altres ciutats espanyoles i europees. L’antic
alcalde de la ciutat, Alberto Ruiz-Gallardón va anunciar l’arribada d’aquest
servei l’any 2010, però s’han hagut d’esperar quatre anys perquè aquesta
afirmació acabi sent una realitat. De fet el servei públic de bicicletes està realment
privatitzat, en mans d’una unió temporal d’empreses (UTE), entre les que hi ha Dornier,
API Movilidad, Vinci Park Servicios Aparcamiento, SETEX Aparki, Electronic
Trafic, Estacionamientos y Servicios, Valoriza, Tevaseña i Montajes y Obras,
que han de gestionar 1560 bicicletes en tot el perímetre de la M-30.
Madrid no és una citat
puntera en el que el ciclisme ciutadà es refereix. Segons les dades de
l'Informe de Mobilitat municipal, els desplaçaments en bici «no arriben a l'1%
del total de desplaçaments en modes mecanitzats». El 2012 van ser 71.468. Per
descomptat està lluny del 2% de Barcelona, el 3% de Saragossa o el 6% de
Sevilla. Abismal la diferència amb Amsterdam (Països Baixos): 50%. Això sí, el
2009, aquests trajectes en bici eren 43.818. En tot cas, la novetat respecte a
d’altres ciutats que ja compten amb servei de bicicletes és que, en aquest cas,
totes les bicicletes seran elèctriques, tenint en compte les pujades i baixades
de la capital espanyola. El servei s’anomenarà BiciMad i es posarà en marxa el
mes de maig. BiciMad animarà els turistes a ser uns ciclistes més. "A Barcelona,
els turistes no la poden agafar, només els residents”, afirma Miguel Vital,
fundador de BonoPark, que s’ha fet amb el servei de BiciMad, “allà la cultura de bici és més gran que a
Madrid, però el nostre sistema és millor".
L'Ajuntament va
establir que per accedir al servei calgui donar-se d'alta per 25 euros a l'any
(15 per als que tinguin abonament transports) i pagar 50 cèntims per trajecte.
Els no abonats podran usar la bici per dos euros cada viatge. També hi haurà la
novetat de que els usuaris podran reservar la seva bicicleta a través del seu
telèfon mòbil, encara que aquest servei haurà d’esperar a que la els ciutadans
s’animin a agafar la bicicleta i la vegin com un transport ràpid, sà i útil
pels seus desplaçaments diaris. Tot per impulsar l’ús d’un transport personal
que, de moment, la ciutat és incapaç d’absorbir per la seva carència de
carrils-bici.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada