És una evidencia
que cada cop més ciutats del món disposen d’un servei públic de bicicletes. D’uns
anys ençà la bicicleta pública s’ha convertit en un dels paradigmes del bon
funcionament dels serveis, així com en una tendència social que ha fet canviar
la perspectiva entre el que demana el ciutadà i el que ofereixen els governs
municipals. Bé es cert que el primer sistema d’aquest tipus es va inaugurar a
la ciutat d’Amsterdam el 1960 (amb només 50 bicicletes en servei), però també
ho és que no ha estat fins la dècada dels 2000 quan s’ha produït l’eclosió d’un
servei públic que és habitual a moltes ciutats del món.
En un primer
moment existiren dubtes en quant a l’èxit d’un sistema públic de bicicletes,
així com el fet de que fos rentable. La realitat és que aquest servei està sent
molt profitós i cada cop creix més, fins al punt de que moltes ciutats
competeixen entre elles a l’hora de valorar qui té el servei més complet o més
gran. Cal dir, però, que les noves tecnologies -com programaris intel·ligents,
aplicacions mòbils o sistemes de pagament- han contribuït al seu èxit,
donant-se així una conjunció entre passat i futur, entre un vehicle de fa més d’un
segle a una innovació continua per millorar les seves prestacions. Si bé és a
Europa on es concentren el major nombre de programes públics d’aquest tipus, és
Àsia la que guanya en nombre de vehicles -només a la Xina hi ha més de 350.000
bicis-. Als Estats Units, per altra banda, s'espera quadruplicar el nombre en
2014 -de 8.000 bicicletes el 2012 a 37.000 a 2014, en un país on l’evolució de
la bici està sent més lenta que a d’altres llocs del món. Una dada bastant
reveladora que sembla vaticinar l'èxit del ciclisme urbà a les ciutats del
futur. París, Buenos Aires, Barcelona ofereixen diverses opcions de lloguer,
entre elles la bicicleta elèctrica, que molts apunten que es convertirà en el
vehicle més utilitzat del món.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada