Una cosa està
clara a les societats occidentals, cada cop es compren més bicicletes que
cotxes i cada cop es tenen més clars els beneficis de la bici en aspectes com
la salut personal i la protecció del medi ambient. A Espanya, per exemple, el
darrer any es van vendre 780.000 bicicletes i 700.000 automòbils, unes dades
que tenen la seva traducció a la Unió Europea, on es van vendre 20 milions de
bicicletes davant 13.140.000 d'automòbils. A més, mentre les vendes de cotxes
queien el 2% entre 2010 i 2011, un actor gairebé nouvingut, la bicicleta
elèctrica, que incorpora una petita bateria, creixia el 22%.
És precisament de
la bicicleta elèctrica del que volem parlar, un nou mitjà de transport que
converteix el passeig en bici en una activitat apta per gairebé tothom. Es calcula
que, a nivell mundial, les vendes d'e-bicicletes passaran de 6.300 milions
d'euros en 2013 a 8200 milions el 2020, en un procés imparable on d’altres
vehicles fins ara inassolibles, com l’automòbil o el ciclomotor, mostren la
seva debilitat. De fet, grans empreses d’automoció com BMW o Lexus ja ofereixen
bicicletes elèctriques com a forma d’adaptar-se a les tendències canviants del
mercat. Avui en dia, però, la bicicleta elèctrica és un article car, que pot
arribar a costar 6.000 euros; de tota manera, s’espera que amb l’arribada del
fabricants asiàtics aquest preu acabi caient i converteixi la e-bici en un
producte assequible per totes les butxaques.
De fet, l’arribada
de la bicicleta elèctrica al mercat ha provocat un augment de ciclistes i un
descens d’automobilistes. A Holanda, per exemple, on es gasten uns 746 euros de
mitjana en la compra de bicicletes a l’any (pels 250 dels espanyols) l’auge de
la e-bicicleta ha provocat un augment del 9 per cent de l’ús de la bicicleta,
superant en quilometratge al ferrocarril i situant-se just darrera de
l’automòbil.
Però, a més dels
costums, els que estan canviant són les persones, i potser és aquesta la
veritable amenaça per al sector de l'automòbil. Els joves ja no se senten tan
atrets com els seus pares pels cotxes. Per exemple, la generació nord-americana
anomenada millennials -nascuts entre 1982 i 1995- dóna l'esquena a les quatre
rodes. El 2010, els adults americans entre 21 i 34 anys només van comprar el 27%
de tots els cotxes nous venuts als Estats Units. Molt lluny del seu màxim (38%)
aconseguit en 1985. Una tendència on la bicicleta elèctrica hi té molt a dir,
en una lluita per assolir la preeminència per sobre de l’automòbil. El temps
dirà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada