L’origen de la
bicicleta plegable és gairebé tan antic com el de la bicicleta convencional, en
el moment històric en que aquest vehicle de dues rodes va començar a
comercialitzar-se com article de consum. De fet, l’evolució de la bicicleta va
anar sempre lligada al fet de que fos fàcil de portar, especialment quan
aquesta es va popularitzar entre la classe obrera i les dones, cap a finals del
segle XIX. Per aquesta raó, el primer exemple de bicicleta plegable (o portàtil,
com en deien) es va donar l’any 1878, gràcies a l’ingeni del britànic William
Henry James Grout, que proposà un vehicle lleuger i manejable, i que pogués ser
guardat fàcilment a casa.
Com d’altres
invents de la Revolució Industrial, la bicicleta plegable va cridar de seguida
l’atenció de l’estament militar, tal i com succeiria posteriorment amb d’altres
propostes tecnològiques com els avions, el ferrocarril o els automòbils. De
fet, l’interès dels exèrcits europeus per la bicicleta convencional ja el
trobem en una data tan llunyana com 1890, fins el punt de que l’exèrcit francès
ja disposà en aquell temps d’una infanteria ciclista. Va ser el 1900 quan Mikael
Pedersen desenvolupa una versió plegable de la bicicleta Pedersen per a
l'exèrcit britànic que pesava 15 lliures (6.8 kg) i tenia rodes de 24 polzades.
Hi va incloure una armadura per subjectar rifles i va ser utilitzat en la
Segona Guerra Boer, a Sudàfrica. Una mica més tard, el 1915, a Itàlia,
l'empresari Edoardo Bianchi va produir una bicicleta plegable per a l'exèrcit
Italià amb tirants del seient telescòpics, una ballesta en l'eix de pedalada,
una forquilla de ressort i pneumàtics de grans dimensions. Aquest invent fou
utilitzat durant la Primera Guerra Mundial, especialment en el transport dels
batallons italians en les seves lluites contra l’Imperi Austrohongarès.
Aquest primer gran
conflicte mundial va ser el de la innovació de noves tècniques militars, unes
innovacions que en molts casos van quedar en no res i en d’altres van suposar
un avenç tecnològic terrible que tindria la seva continuïtat en posteriors
conflagracions. La bicicleta plegable aero-transportable BSA britànica va ser
utilitzada des 1939-1945 en la Segona Guerra Mundial pels paracaigudistes
britànics. El Ministeri de la Guerra el 1941 va demanar una màquina que pesés
menys de 23 lliures (10.5 kg) i que pogués suportar els impactes de caiguda amb
un paracaigudes. BSA va abandonar, per aquesta tasca, el quadre de diamant
tradicional ja que era massa feble per al cop i va fer un quadre de dos tubs
paral·lels, un que forma el tub superior i el tirant del seient i l'altre per a
la beina i el tub inferior. Les frontisses estaven enfront de l'eix pedalier i
en la posició corresponent a la part davantera del seient, subjecta per femelles
de papallona.
De tota manera, en
aquesta ocasió la bicicleta plegable va ser molt menys usada que en la guerra
de 1914-1918 i el seu ús militar va anar disminuint progressivament, fins el
punt de menystenir-se amb posterioritat. L’evolució i utilització d’aquest
tipus de bicicleta es va anar desvinculant de l’exèrcit fins arribar a
l’actualitat, quan la bicicleta plegable s’ha convertit en una de les moltes
opcions que aquest vehicle ofereix als usuaris, especialment els habitants en
zones urbanes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada