Les primeres reclamacions
per aconseguir un sistema públic de bicicletes es van donar als anys 60,
gràcies a les accions del Moviment Provo holandès. Malgrat la seva incidència i
l’atractiu dels seus happenings, la instauració d’aquest servei ciclista per
part de les autoritats va trigar gairebé quaranta anys en posar-se en marxa. La
ciutat nord-americana de Portland va ser la primera en fer-ho, seguida de
Copenhagen, Berlin, Barcelona, etc, fins al punt de que aquest servei ha acabat
sent un element essencial en el desenvolupament i imatge de les ciutats.
El 2010, la
capital argentina de Buenos Aires es va posar a to: la ciutat va crear Mejor
con Bici, un sistema de lloguer de bicicletes que té moltes desavantatges
comparats amb els exemples europeus (no està automatitzat, té horaris limitats,
no funciona en dies festius) i també una enorme avantatge: és gratuït. I tot
això en un context de gran polèmica per part de la ciutadania, especialment els
conductors de cotxe, la majoria dels quals veien la posada en marxa dels carrils-bici
com una molèstia i una pèrdua de temps i de diners. Lentament, però, a mesura
que més gent es puja a una bicicleta, aquesta mentalitat va modificant, tot i
que encara hi ha confrontacions quotidianes entre els ciclistes i els
conductors.
L’ajuntament de la
ciutat va voler, fins i tot, anar més enllà. El 2013 va rebatejar el sistema de
lloguers com a Ecobici i el va obrir als visitants i turistes. En principi
estava reservat a argentins o estrangers residents a la ciutat però, després
d'un intent de privatització, es va avançar en la direcció oposada: el sistema
es va ampliar i es va obrir a tots, sense cap restricció. El seu funcionament
per a visitants és simple: només cal buscar qualsevol de les estacions de
préstec (aquí, http://ecobici.buenosaires.gob.ar, hi ha un mapa interactiu amb
totes elles), presentar original i fotocòpia de passaport, registrar les dades
personals que han d'incloure direcció local (pot ser un hotel) i un telèfon de
contacte (idem), signar una declaració jurada, ser fotografiat, triar nombre de
PIN per utilitzar el sistema en el futur i immediatament es pot retirar una
bicicleta per un termini màxim d'una hora. En concloure aquest temps es pot
tornar la bici o renovar l'ús. Les bicis es poden retirar en qualsevol estació i
tornar o renovar en qualsevol altra. El sistema funciona de dilluns a divendres
de 8 a 20 hores i els dissabtes de 9 a 15.
No exempta de
polèmica, aquesta decisió de l’ajuntament “porteño” sembla buscar dues coses.
Per una banda potenciar l’ús de la bicicleta per part de la ciutadania, per tal
d’aconseguir una major sostenibilitat en el transport quotidià; per l’altra
aconseguir que Buenos Aires sigui una ciutat atractiva pel visitant, un
visitant que cada cop valora molt més aspectes com la reducció de la
contaminació urbana i l’actuació de les autoritats públiques en decisions que
afecten el dia a dia del ciutadà.
Us deixem l'enllaç amb el servei Ecobici per si necessiteu més informació:
http://ecobici.buenosaires.gob.ar/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada