Centre Logístic de Bicicletes Olot

dimarts, 20 de maig del 2014

Bicicleta de franc a Buenos Aires

Les primeres reclamacions per aconseguir un sistema públic de bicicletes es van donar als anys 60, gràcies a les accions del Moviment Provo holandès. Malgrat la seva incidència i l’atractiu dels seus happenings, la instauració d’aquest servei ciclista per part de les autoritats va trigar gairebé quaranta anys en posar-se en marxa. La ciutat nord-americana de Portland va ser la primera en fer-ho, seguida de Copenhagen, Berlin, Barcelona, etc, fins al punt de que aquest servei ha acabat sent un element essencial en el desenvolupament i imatge de les ciutats.
El 2010, la capital argentina de Buenos Aires es va posar a to: la ciutat va crear Mejor con Bici, un sistema de lloguer de bicicletes que té moltes desavantatges comparats amb els exemples europeus (no està automatitzat, té horaris limitats, no funciona en dies festius) i també una enorme avantatge: és gratuït. I tot això en un context de gran polèmica per part de la ciutadania, especialment els conductors de cotxe, la majoria dels quals veien la posada en marxa dels carrils-bici com una molèstia i una pèrdua de temps i de diners. Lentament, però, a mesura que més gent es puja a una bicicleta, aquesta mentalitat va modificant, tot i que encara hi ha confrontacions quotidianes entre els ciclistes i els conductors.
L’ajuntament de la ciutat va voler, fins i tot, anar més enllà. El 2013 va rebatejar el sistema de lloguers com a Ecobici i el va obrir als visitants i turistes. En principi estava reservat a argentins o estrangers residents a la ciutat però, després d'un intent de privatització, es va avançar en la direcció oposada: el sistema es va ampliar i es va obrir a tots, sense cap restricció. El seu funcionament per a visitants és simple: només cal buscar qualsevol de les estacions de préstec (aquí, http://ecobici.buenosaires.gob.ar, hi ha un mapa interactiu amb totes elles), presentar original i fotocòpia de passaport, registrar les dades personals que han d'incloure direcció local (pot ser un hotel) i un telèfon de contacte (idem), signar una declaració jurada, ser fotografiat, triar nombre de PIN per utilitzar el sistema en el futur i immediatament es pot retirar una bicicleta per un termini màxim d'una hora. En concloure aquest temps es pot tornar la bici o renovar l'ús. Les bicis es poden retirar en qualsevol estació i tornar o renovar en qualsevol altra. El sistema funciona de dilluns a divendres de 8 a 20 hores i els dissabtes de 9 a 15.

No exempta de polèmica, aquesta decisió de l’ajuntament “porteño” sembla buscar dues coses. Per una banda potenciar l’ús de la bicicleta per part de la ciutadania, per tal d’aconseguir una major sostenibilitat en el transport quotidià; per l’altra aconseguir que Buenos Aires sigui una ciutat atractiva pel visitant, un visitant que cada cop valora molt més aspectes com la reducció de la contaminació urbana i l’actuació de les autoritats públiques en decisions que afecten el dia a dia del ciutadà.

Us deixem l'enllaç amb el servei Ecobici per si necessiteu més informació:

http://ecobici.buenosaires.gob.ar/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada