Va ser pintada
l’any 1897 i exposada durant tres anys al famós local, en un moment històric on
s’hi reunien artistes com Santiago Rusiñol, Ramon Casas i Miquel Utrillo i
músics com Enric Granados, Isaac Albéniz o Lluís Millet. Els Quatre Gats
s'inscriu en una llarga tradició de tertúlies, cenacles i caus d'art barcelonins,
centres essencials per entendre la bohèmia i l’art avantguardista de principis
del segle XX. De fet, el mateix Picasso va exposar les seves primeres obres en
el local, al febrer de 1900.
En quant a la obra
en sí, la finalitat decorativa d'aquesta pintura, el seu to humorístic i
l'estil acosta «el tàndem» a la tècnica del cartell, gènere en el qual Ramon
Casas havia adquirit un gran prestigi. Un dels aspectes més rellevants a tenir
en compte, però, és el fet d’utilitzar un tàndem de bicicleta com a excusa per
pintar un dels quadres més representats del modernisme a Catalunya. De tota
manera, Ramon Casas i Pere Romeu en un
tàndem marca un punt climàtic del moviment, en un moment en que artistes
més joves com el mateix Picasso començaven a indagar en noves formes
expressives. D’aquí que a l’arribar l’any 1901, el quadre va ser substituït per
un altre (també pintat per Ramon Casas) amb els mateixos personatges pujats en
un automòbil, anomenat Ramon Casas i Pere
Romeu en un automòbil. Pels contemporanis la bicicleta era un mitjà ja
desfasat i el futur del segle XX era l’automoció i els cotxes, que en aquell
moment iniciava els seus primers passos com a utilitari. Cal recordar que
moviments d’avantguarda com els futuristes o els dadaistes van fer bandera de la
industrialització i de la màquina com a paradigma de la modernitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada