Marcel Duchamp és
un dels grans referents artístics de les avantguardes de principis del segle XX
i un dels precursors de l’art pop, que tindria el seu auge durant la segona
meitat del mateix segle. Transgressor i poc amic d’etiquetes, Duchamp va exaltar
sempre el valor d’allò conjuntural, fugaç i contemporani, convertint-se en un
dels principals valedors de la creació artística com a resultat d'un pur
exercici de la voluntat, sense necessitat estricta de formació, preparació o
talent. Fruit d’aquesta idea trencadora per l’època, i després de transitar
creativament pel fauvisme i el cubisme, va posar en marxa una proposta
artística anomenada ready-made. Del
que es tractava era de crear obres d'art a partir d'objectes simplement
triant-los. Duchamp atacava així d'arrel el problema de determinar quina és la
naturalesa de l'art i tractava de demostrar que tal tasca era una quimera.
Pel trencador
artista Marcel Duchamp, aquest va ser el seu primer ready-made, una fórmula mitjançant la qual objectes comuns
esdevenen artístics. La seva creació va ser tan fortuïta que el propi Duchamp
va trigar a adonar-se de la seva troballa: ell mateix va escriure que havia
muntat aquesta roda cap a 1913, voltejada i girant lliure, pel simple gust de
veure rodar al seu estudi de París. Després arribarien altres moltes creacions
realitzades amb aquesta tècnica, com ara la seva famosa Font, creada a partir d'un orinal girat i convenientment signat pel
seu autor. Avui, aquesta emblemàtica creació espontània es pot veure al MoMA de
Nova York, en una versió reproduïda pel mateix Duchamp en els anys cinquanta
del passat segle.
No deixa de ser
curiós que el trencament simbòlic del que suposava l’art per les avantguardes
va tenir com a protagonista una bicicleta. Per l’època en que va ser creat
aquesta obra d’art, la bicicleta era un article d’ús massiu, i per tant gens
elevat des d’un punt de vista social i artístic. Era, doncs, un objecte
plenament adequat per transgredir i per donar una nova visió del que era la
creació, acostant-se a elements quotidians, de la mateixa manera que farien
d’altres artistes posteriorment, com Andy Warhol i els seguidors del pop-art.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada