Segons notícies
donades per associacions de ciclistes i dades corroborades pels Mossos
d’Esquadra aquests darrers quatre mesos s’ha donat un creixement exponencial de
robatoris de bicicletes a la ciutat de Barcelona. La policia catalana informa
d’un miler de denúncies des de principis d’any, fet que oculta una gran
quantitat de sostraccions que no es denuncien. Per aquesta raó, amb l'objectiu
de reduir "la percepció d'inseguretat" la policia catalana
"treballa conjuntament" amb el sector de la bicicleta per impulsar
una sèrie mesures, tal com assenyala el subinspector Ferran Resina, responsable
de la Unitat Central de Proximitat i Atenció al Ciutadà dels Mossos d'Esquadra.
Segons Resina, el fet de que Barcelona sigui una ciutat on s’utilitza sovint
aquest mitjà de transport fa que la bicicleta sigui un article desitjat i
propens a ser sostret.
Malgrat tot,
aquesta afirmació no tranquil·litza als ciclistes i als ciutadans vinculats
d’una manera o una altra al món de la bicicleta. "La nostra percepció és
que els robatoris no han disminuït i és un tema que menysté l'ús de la
bicicleta", es lamenta Albert Sanz, president del Bicicleta Club de
Catalunya (BACC). De fet, a un 44% dels ciclistes els han tret la bicicleta al
carrer i un 64,2% declara que en alguna ocasió ha deixat d'utilitzar la
bicicleta per por que la hi robin, segons l'estudi 'Infraestructura ciclista
BCN 'realitzat pel BACC. En aquesta tessitura, un estudi realitzat pels Mossos
d’Esquadra arriba a la conclusió de que no hi ha un perfil de lladre de
bicicletes. Es roben tot tipus de models, des dels més barats en uns grans
magatzems fins a models de fibra de carboni de fins a 8.000 euros. En aquest
últim cas sembla que hi ha certa organització al darrera perquè s’han arribat a
robar bicicletes guardades als balcons de domicilis privats que després s’han
trobat al mercat negre o en venta per Internet. Per tal de combatre aquestes
accions delictives s’ha posat en marxa d'un registre públic on line, impulsat
pels Mossos d'Esquadra i el Servei Català de Trànsit, perquè el ciutadà pot
consultar si una bicicleta ha estat robada introduint el número de registre o
del bastidor. Des de la seva posada en marxa, l'1 de gener de 2014, ja s'han
denunciat el robatori de 1.184 bicicletes fins al 30 d'abril.
Per la seva part,
per frenar els robatoris el BACC també demana que es creï un registre unificat
amb les bicicletes robades a tot el territori espanyol. A més, els ciclistes
reclamen més aparcaments segurs i que s'instal·lin en estacions i llocs públics
com biblioteques, poliesportius o centres escolars. "Al nord d'Europa hi
ha aparcaments segurs i amb gran capacitat sobretot en estacions intermodals i a
Barcelona això no existeix", comenta el president del BACC. Tot plegat per
intentar frenar una pràctica que augmenta aquests últims anys i que
paradoxalment és deguda a l’auge progressiu de la bicicleta i el seu ús com a
vehicle d’ús habitual. En certa mida, és una conseqüència del seu èxit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada