
Si viatgem uns
quants anys al passat ens adonarem de que aquestes diferències sempre hi ha estat.
I si prenem com exemple l’ús de la bicicleta (avui en dia considerada una
activitat moderna i en creixement) veurem que aquestes diferències són encara
més evidents. En una data tan llunyana com 1965 el Moviment Provo holandès ja
reclamava l’establiment d’un sistema públic de bicicletes, un fet que no va
trigar a arribar gràcies a l’empenta de moviments socials emparentats amb les
revoltes de maig del 68. El resultat és que avui en dia Holanda compta amb un
envejable sistema de rutes per fer en bici, el que ha provocat un canvi de
paradigma en el transport i en la relació que s’estableix entre ciutadà i
automòbil. Sí que és cert que els Països Baixos tenen la sort (com el seu nom
indica) de estar formats per grans planícies, el que permet que tot tipus de
persona accedeixi fàcilment a aquest mitjà de transport per desplaçar-se.

Tot plegat no és
flor d’un dia. És la conseqüència lògica d’un procés de conscienciació per part
de la ciutadania de que la bicicleta és alguna cosa més que un vehicle de dues
rodes. Existeix tota una cultura al seu voltant, fonamentada en l’esport, l’ecologia
o la reclamació de drets que molts ciutadans consideren bàsics. El més
important de tot és que aquesta reclamació inicial ha portat a una forma
diferent d’entendre el viatge i tot un seguit d’activitats econòmiques, com el
cicloturisme, que enriqueixen les diferents regions amb un tarannà respectuós
amb el medi ambient i amb les zones a visitar.
Aquí, al sud, tot just s’inicia aquesta manera d’entendre
el món. Anem tard, però això no vol dir que no puguem assolir el mateix grau d’excel·lència.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada