L’any 1996 l’urbanista
danès Mikael Colville-Andersen fa fer una foto a una noia que anava en
bicicleta pels carrers de Copenhagen i la va penjar al seu blog. D'una manera
una mica inconscient, va acabar sent l'inici del blog Copenhaguen Cycle Chic,
on va començar a publicar imatges dels ciclistes més cool de la capital danesa. A les fotos apareixien tot tipus de
personatges amb modelets diversos, roba original i accessoris variats:
mocadors, gorres, vestits de tweed,
minifaldilles o ballarines. Era l’origen del Cycle Chic, una nova manera d’entendre
el ciclisme, on el més important no era la conscienciació o l’esport, sinó el
fet d’usar la bicicleta com un element més de la moda. "Vesteix-te per a
la destinació no per al camí", és la premissa subjacent en el moviment,
que va seduir a la blogosfera i que quasi vint anys després és tota una manera
d’entendre la vida i el ciclisme.
No és estrany,
doncs, que infinitat de famosos hagin començat a fer ús d’aquest vehicle de
dues rodes i que, a més, es deixin veure per diverses parts del món muntat en
ell. La llista és inacabable i cadascú d’ells dóna la seva versió sobre el
tema. Sarkozy, Geri Halliwell, Obama, Hugo Silva, Naomi Watts, els Reis
d'Holanda o Brad Pitt s'han deixat fotografiar per diverses ciutats del món en
bici. Aquests sempre apareixen vestits a la moda, amb sabates enllustrades i
modelets d’última generació, a diferència d’altres famosos com Leonardo
DiCaprio, furibund defensor de causes ecològiques des de fa anys. La gran
majoria, però, sembla que es preocupen més del que porten que a on van. De fet,
grans revistes de moda com Vogue o Teen Vogue han fet nombrosos reportatges
dels seus models muntats en bici, amb una actitud desenfadada i moderna, propi
d’una estètica molt urbana i exposada a les últimes tendències estètiques.
Tota aquesta
parafernàlia ha estat molt criticada per les veus més conscienciades, que
consideren que la visió del Cycle Chic que donen els famosos deixa de banda
aspectes importants de la bicicleta com la sostenibilitat, l’esport o l’ecologia.
I sí que és cert que la utilització de la bici no té gaire en compte tots
aquests factors, però també ho és que la imatge donada als seus seguidors
permet que aquests usin també una mica més la bicicleta, encara que sigui només
per anar al súper vestit fashion. Ens
agradi o no, els famosos són referència per a molta gent (especialment jovent).
Falta sa ber si tota aquesta estètica del ciclisme urbà es queda en res o sí
realment és un primer pas per entendre les possibilitats que la bici ofereix en
aquest món tan recarregat, contaminat i condicionat per les referències d’uns
famosos que fan ús de la bici per fer-se conèixer i aconseguir ser encara més
reconeguts. La lluita entre puristes i acabats d’arribar no ha fet res més que
començar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada