Edward Hopper va
ser un important pintor nord-americà de la primera meitat del segle XX, membre
de l’anomenada Escola Ashcan. Aquesta escola pictòrica es va proposar incidir
en la quotidianitat del ciutadà corrent, creant obres que retratessin el dia a
dia de les persones mitjançant un poderós realisme. Hopper va ser el més gran
referent d’aquesta manera d’entendre l’art, fins el punt de ser considerat un
dels grans pintors del segle. De fet, la pintura de Hopper es caracteritza per
retratar de forma enigmàtica la soledat del ciutadà corrent americà, mitjançant
un curiós hiperrealisme que arriba a ser gairebé artificial. Totes les seves
figures apareixen quasi sempre en solitud i mostren, gràcies a les formes
geomètriques dels seus quadres, una inclinació cap a la fredor i la
incomunicació.
L’obra que ens
ocupa, Corredor francès de carrera de sis
dies, és un dels primers exemples d’aquest estil de Hopper. El va pintar el
1937 i mostra un ciclista descansant després d’una cursa, segurament el
corredor Alfred Letourneur. De fet, el context del quadre s’explica en un
moment històric particular. Durant finals del segle XIX i principis del XX es
van posar de moda les carreres de sis dies, un tipus de cursa brutal i esgotadora,
essent Letorneur el dominador d’aquest tipus de competició. Quan Hopper va
pintar el quadre les curses de sis dies ja no eren tan populars; per aquesta raó
podem entendre l’obra com una mena d’homenatge a la soledat del ciclista de
fons. Hi veiem el corredor mirant al buit, amb les cames estirades i descansant
després del darrer esprint. Els altres ciclistes semblen aliens al protagonista
de l’acció, que roman fred i solitari, com si pensés en l’última cursa sense
demanar opinió.
Corredor francès de carrera de sis dies mostra, en tot cas, totes les característiques de l’estil
de Hopper i es un bon exemple de la importància de la bicicleta com a mostra
del món quotidià que el pintor es va proposar retratar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada