També Pablo
Picasso va utilitzar els components d’una bicicleta per crear una de les seves
obres, una escultura feta en bronze que s’endinsa en una de les obsessions del
geni malagueny com és la tauromàquia. Seguint el camí de Marcel Duchamp i els seus readymades, Pablo Picasso va compondre el 1942 aquesta evocadora imatge
amb un parell de trossos de bicicleta trobats i simplement units. L'artista,
figura del cubisme i de les avantguardes i un dels grans del segle XX, va
explicar que només amb veure les dues peces va saber el que havia de fer: un
petit punt de soldadura va ser suficient perquè els components rebutjats es
convertissin en un cap de toro. Ell mateix ens explica les seves sensacions
quan afirma: “"Un dia vaig trobar en un munt d'objectes llençats un seient
vell de bicicleta just a costat d'un manillar rovellat. Com un llamp vaig
associar els dos. La idea d'aquest cap de toro em va venir sola. No he fet més
que soldar. El més meravellós del bronze és que pot donar als objectes més
heterogenis tal unitat que de vegades és difícil identificar els elements que
està compost. "
El resultat és una
obra austera, de línies sòbries i minimalistes, que malgrat tot té molta força
visual i que demostra la importància donada pels artistes de les avantguardes
als objectes quotidians. De fet, en una concepció constructiva i
deconstructiva, Picasso tenia la il·lusió de deixar aquesta escultura enmig del
carrer, junt a la brossa, tot esperant que algun vianant la recollís i en
tornés a fer una bicicleta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada