Centre Logístic de Bicicletes Olot

dimarts, 19 d’agost del 2014

La bicicleta durant la Primera Guerra Mundial

Al llarg d’aquest any es commemora el centenari de l’esclat de l’anomenada Gran Guerra (1914-1918), un conflicte mundial que, en certa manera, va iniciar el convuls segle XX i que va condicionar la manera d’entendre la guerra, la política i la societat contemporànies. El que la gent no sap gaire és de la importància que va tenir la bicicleta en el desenvolupament de la guerra, en un moment històric en que elements bèl·lics com la cavalleria començaven a ser desfasats i encara no estaven prou desenvolupats d’altres enginys com l’aviació o els carros de combat.
L'ús de la bicicleta en teatres bèl·lics és anterior a la Gran Guerra. Gairebé mig segle abans ja havia estat provada en la guerra franc-prussiana (1870), encara que no va ser fins 1899, en la segona guerra Anglo-Boer, quan el seu ús es va generalitzar per al transport de material o la vigilància de les vies del ferrocarril. Era obvi que la bici s’acabés usant per la guerra, degut sobretot al seu ús massiu per part de la classe obrera a finals del XIX. En un primer moment la bicicleta va ser utilitzada per al transport de tropes i per la vigilància, gràcies a que era un vehicle fàcil de portar i sobretot molt silenciós. Un cop iniciada l’anomenada guerra de trinxeres, amb els fronts estàtics i sense avenços importants, la bici va fer tasques de rereguarda i d’ambulància d’infanteria, gràcies a la invenció d’un tàndem on es transportaven les lliteres. De tota manera, la bicicleta va ser utilitzada de forma massiva com a vehicle d’avantguarda en famoses batalles com les de Gallipoli, i com a anècdota, comentar que el primer soldat britànic mort va ser un explorador ciclista, el 21 agost 1914. A més, aquest transport també va ser utilitzat com a reclam per l’allistament, després de les primeres matances d’agost de 1914. "Ets aficionat a anar amb bicicleta? Per què no pedalar per al rei? Es busquen reclutes. Inclou bicicleta ", deia un cartell britànic de l'època.

Amb el temps, i després del conflicte, la bicicleta va anar sent substituïda per vehicles motoritzats. Tot i així, durant la II Guerra Mundial les bicicletes, perfeccionades i més lleugeres, van exercir un paper important i van sobreviure durant tot el segle i, fins i tot, més enllà: l'últim batalló ciclista a desaparèixer va ser el suís a principis del segle XXI.  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada