Avui en dia la
bicicleta és un vehicle que traspassa fronteres i que es defineix com un estri
transversal, és a dir que és usat per infinitat de persones més enllà de la
seva edat o classe social. Tot i així, un dels aspectes més característics de
la bicicleta te a veure amb la competició esportiva, una activitat que ve de
temps llunyans, abans fins i tot de la invenció de la bicicleta moderna, amb
pneumàtics de càmera d’aire, per part de l’irlandès John Boyd Dunlop, l’any
1888.
Segons apunten les
dades històriques, la primera prova ciclista de la història de manera
competitiva registrada es va disputar el 31 de maig de 1888 a un petit circuit
de 1.200 metres al parc de Saint-Cloud, als afores de París, en la qual van
participar set ciclistes. Va ser organitzada pels germans Olivier, associats de
la fàbrica Michaux, i va ser guanyada per el expatriat britànic James Moore amb
una bicicleta de fusta de pinyó fix i rodes de ferro. De fet, la prova va ser
un petit assaig ciclista per comprovar la capacitat real d’un invent que encara
estava en bolquers. L’any següent, però, es va disputar la primera cursa
pròpiament dita, concretament el 7 de novembre de 1889, entre París i Rouen. Hi
van participar un centenar de ciclistes amb l'objectiu de culminar o guanyar la
prova consistent en 123 km. Finalment la van aconseguir acabar 33. Novament el britànic
James Moore va guanyar la prova amb un temps de 10 hores i 45 minuts. La
intenció dels organitzadors va ser demostrar que la bicicleta era vàlida com a
mitjà de transport per a llargues distàncies.
A partir de
llavors va començar la febre del ciclisme. En l'aspecte tècnic s'investigava a
marxes forçades per trobar noves solucions. La velocitat es va convertir en una
obsessió en detriment del pes, l'equilibri o la seguretat. Els fabricants van
tendir a homogeneïtzar les seves màquines i les descomunals rodes davanteres es
van reduir a un diàmetre de 80 centímetres. Aquests invents, juntament amb l'ús
de tubs d'acer soldats i els seients de molles, van portar a la bicicleta al
cim del seu desenvolupament.
El fet
d’aconseguir vehicles de més velocitat i resistència portaria a la creació
d’esdeveniments esportius de major amplitud. Fruit de l’evolució de la
bicicleta, a principis del segle XX es correrien les primeres edicions del Tour
de França i el Giro d’Itàlia. Trobades competitives de les que parlarem més
endavant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada