Centre Logístic de Bicicletes Olot

dilluns, 16 de juny del 2014

Portland 2030, tot un repte

Si Copenhagen apareix sempre com la primera de la llista entre les ciutats més importants per la bicicleta, Portland, als Estats Units, és sens dubte la segona, i la primera en el continent americà. No per casualitat, va ser la primera en implementar un servei públic de bicicletes, en una data tan llunyana ja com 1971.
Si és notícia la ciutat nord-americana, ubicada a l’estat d’Oregon, és per la seva intenció de ser una ciutat ciclista de classe mundial, tal i com va apuntar el govern municipal en el Congrés de Ciclisme Urbà del 2012. Gràcies a una gran entesa entre les diverses institucions públiques i privades, Portland aspira a convertir-se en un referent en el ciclisme urbà l’any 2030, mitjançant una sèrie de polítiques que valorin aspectes essencials per la convivència com la reducció del CO2 de l’atmosfera, la millora de l’aire de la ciutat i la reducció del trànsit viari. Al llarg dels anys, s'han adonat que la bicicleta porta vida als barris i a l'economia local i que si es desenvolupa una infraestructura adequada es pot aconseguir que cada vegada més ciutadans adoptin a la bici com a mitjà de transport.
Per fer-ho cal expandir la xarxa ciclista a partir de tres estratègies bàsiques:

Una Xarxa Ciclista Densa: S'ha comprovat que entre més densa sigui la xarxa ciclista es té una major varietat de rutes per arribar a un mateix destí. Això limita que el ciclista hagi de "buscar dreceres" per arribar al seu destí per no trobar una via directa.
Generar Vies Ciclistes de Baix Estrès: Consisteix a separar les vies ciclistes de les vies amb alt volum de velocitats de vehicles motoritzats. S'ha comprovat que el comptar amb rutes de baix estrès incrementen el nombre de ciclistes.
Garantir l'Accés a Destinacions Comuns: S'hauran buscar les alternatives per garantir que els punts d'interès comú, com ara: escoles, mercats, parcs, centres de recreació, etc, siguin accessibles a través d'una xarxa de vies ciclistes.

En aquest sentit, Portland comença amb diferenciar entre diverses vies ciclistes, invertint i conformant actuacions urbanístiques sobre el terreny que permetin incloure al major nombre d’usuaris de la bici, depenent dels seus interessos o necessitats. A més, s’està treballant política i socialment en programes informatius i infraestructures, que inclouen mapes i centres d’informació, per tal d’aconseguir un canvi de comportament en els hàbits i una generació de consciència ciutadana gràcies a l’educació vial.

En última instància, s’intenta integrar la bicicleta i tota l’activitat econòmica que genera en les diverses polítiques municipals com les polítiques de Transport i Mobilitat, Climàtiques, de Desenvolupament Urbà i de Desenvolupament Social i Econòmic. Tot un repte per una ciutat que sempre ha estat avantguarda i que ha plantejat un canvi d’actituds i de ciutat en general, amb un projecte que haurà d’estar completat d’aquí poc més de quinze anys.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada