Si hem de fer cas
a la història , als sociòlegs o economistes , hauríem de fixar-nos en el que
està succeint a Alemanya respecte a temes com la mobilitat sostenible,
l'ecologia o el nou consum. El que allà es planteja té sempre un ressò a la
resta d'Europa, encara que aquí, a la vora de la Mediterrània, les iniciatives
noves triguin una mitjana de deu o quinze anys a fer-se veure.
Si dic això és
perquè d'un temps ençà s'està produint un interessant canvi de tendència, en un
país on la indústria automobilística copa gran part de les dinàmiques
econòmiques i socials, i on empreses com BMW, Volkswagen o Daimler influeixen
moltes vegades en les polítiques de governs conservadors o socialdemòcrates. No
per casualitat, el miracle alemany de la postguerra es va definir sobretot per
un creixent auge del consum d'automòbils, com a mostra d'individualisme o
d'estatus social, un aspecte que va definir gran part del modus vivendi de
l'Alemanya capitalista. Però alguna cosa està canviant. Segons dades recents,
la compra de bicicletes es va quintuplicar al país teutó entre 1975 i 2001. Un
estudi d'una universitat privada alerta que "per més d'un terç" dels
alemanys menors de 25 anys, "el cotxe és un mitjà de transport més".
No estan disposats a sacrificar els seus viatges ni a reduir altres despeses
per pagar-se un vehicle. Només el 4% dels joves consultats el 2010 preferia
tenir cotxe propi de marxar de casa dels seus pares. El 18% invertiria els seus
estalvis en un automòbil. Mal senyal per a una indústria que cada vegada viu
més de les exportacions, però que veu que al seu país d'origen la bicicleta va
ocupant espais, no solament físics sinó també mentals entre els joves. Podríem
afirmar, sense dubtar-ho, que la bicicleta a Alemanya (especialment a Berlin)
està de moda, fins al punt que a la capital les bicicletes suposen fins al 40
per cent del trànsit urbà.
Segons publica el Club Alemany de la Bicicleta (ADFC),
en un informe patrocinat pel Ministeri de Transport, el 24 % dels alemanys
majors de 14 anys diu utilitzar la bicicleta "diàriament", el 29%, almenys
una vegada a la setmana, i el 16%, un mínim d'una vegada al mes. Amb una
població una mica superior als 80,5 milions de persones, en tota Alemanya roden
més de 73 milions de bicicletes. Es venen uns quatre milions a l'any per uns
450 euros de preu mitjà. Números a tenir en compte i que les autoritats intenten
gestionar de la millor manera, tenint en compte que el ciclista es mou sempre
en una zona poc regulada entre el vianant i l'automobilista, el que provoca no
poques topades en el trànsit de les ciutats. En tot cas, els ciutadans ja han
començat a opinar sobre dues rodes. Ara els toca als polítics buscar les
respostes adequades a aquest transport cada vegada més urbà, sa i ecològic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada