Els ciutadans cada
cop tenen més clar que la bicicleta és un mitjà de transport saludable i
ecològic, i que soluciona molts dels problemes de mobilitat, sobretot en les
ciutats. De tota manera, és innegable que no tothom té l’empenta com per agafar
cada dia la bicicleta i pedalar per llocs on es fa difícil mantenir el ritme. Al
cap i a la fi, no tots els ciclistes tenen ànima d’atleta, ni tots tenen la
capacitat com per animar-se a fer esport dia a dia mentre es dirigeixen a la
feina o a deixar els nens a l’escola.
La solució a tot
plegat és potser la bicicleta elèctrica, una forma saludable de moure’s per la
ciutat que es fonamenta en dos grans avantatges. Un d’ells és que no és
contaminant i l’altre que es manté en el punt mig entre el ciclomotor i la
bicicleta clàssica. No és una qüestió baladí.
La bicicleta elèctrica és el transport motoritzat més barat del mercat i
permet a més fer un exercici aeròbic sense fatigar-se massa.
On podem
aconseguir una bicicleta elèctrica?
El més barat és
transformar la teva pròpia bicicleta. Hi ha kits que permeten instal·lar un
motor de fins a 250 watts (l'equivalent a una mica més de 0,3 cavalls de
potència) i bateries que et donen una autonomia de 50 quilòmetres. Aquesta
potència de 250 watts és la màxima que, segons una directiva europea, separa
les bicicletes dels ciclomotors. A més, per complir la llei, el motor s'ha
de
desactivar automàticament sempre que la bicicleta superi els 25 quilòmetres per
hora. Hi ha bicicletes elèctriques que superen aquestes especificacions, però
han de ser homologades per circular com ciclomotors, un procés que no sempre és
fàcil. Un motor de 250 watts pateix si ha de portar a una persona de més de
cent quilos. En altres països, el límit és més gran. Al Canadà, el límit són
500 watts en la majoria de les províncies, mentre que als Estats Units és de
750. En tot cas, en un país com Xina, on tradicionalment s’usa molt la
bicicleta, el mercat de vehicles elèctrics de dues rodes ha crescut
exponencialment l’última dècada.
Avui en dia, en el
mercat actual podem trobar un ampli ventall de models de bicicleta, amb preus
que van des dels 750 euros fins als 5000. Aquests models més cars tenen fins i tots
frens regeneratius, que aprofiten l’energia de la frenada per carregar la
bateria. Tot i aquestes possibilitats que ofereix el mercat, el món de
bicicleta elèctrica a Espanya és encara molt reduït. Segons dades d'Anesdor, la
patronal del sector, el 2013 es van matricular 1.143 vehicles elèctrics de dues
rodes, una mica més d'un 1% del total. La xifra de motocicletes elèctriques
venudes el 2013 va caure gairebé un 25% respecte a l'any anterior, una caiguda
més gran que la dels vehicles de gasolina. Tot sembla apuntar a que la
tecnologia és encara molt cara. De tota manera, sempre que s’introdueix una
tecnologia nova els preus tendeixen a ser alts. La reducció de costos haurà de
ser la punta de llança d’una nova manera d’entendre la mobilitat, i fomentar
aquesta mobilitat en la sostenibilitat.
Seguirem
informant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada