Centre Logístic de Bicicletes Olot

dimecres, 26 de març del 2014

L'alliberament de la dona

Si fem una ullada a la Història podrem veure que sovint les innovacions tecnològiques provoquen un canvi social, una nova manera d’entendre el món i les relacions humanes. L’origen de la bicicleta és un tema polèmic pels historiadors. Hi ha alguns que situen els primers dissenys al segle XV, amb una evolució posterior a finals del XVIII. De tota manera, s’acostuma a considerar la primera bicicleta amb pedals la construïda per l’escocès Kirkpatrick Macmillan l’any 1839, un invent que va ser àmpliament difós però que encara no es convertiria en article de masses fins a finals de segle, quan l’anglès  John Boyd Dunlop (gran aficionat al ciclisme i fundador de l’empresa que porta el seu nom) va inventar els pneumàtics amb aire l’any 1888, en plena efervescència industrial. Aquest vehicle de dues rodes ara era molt més còmode de portar. A partir de 1890 va començar la fabricació en cadena de la bicicleta, el que provocà que s’abaratissin molt els costos i que fos un article apte per ser comprat per la classe obrera. Un munt de gent va començar a usar la bicicleta pels seus desplaçaments diaris, el que provocà un terratrèmol cultural que inundà els clubs socials, els cafès i les associacions de tot tipus.  H.G. Wells, el famós escriptor britànic de ciència-ficció, conegut per les seves metàfores sobre la lluita de classes i considerat un exemple d’artista compromès, afirmaria sense dubtar-ho:

“Cada vegada que veig un adult sobre una bicicleta, no perdo l'esperança per al futur de la humanitat”.

Aprofitant aquest canvi les dones més atrevides van veure la bicicleta com un símbol d’independència i llibertat. Les sufragistes van comprendre de seguida que la bicicleta els permetia, no només desplaçar-se de forma individual i sense dependències masculines, sinó que també implicava un canvi d’hàbits social impensable fins aleshores.
Sorgia en aquell moment el concepte de la “Nova Dona”, que qüestionava el rol tradicional de la dona com a mare i muller, i plantejava una nova feminitat vinculada a la reclamació de drets, base del feminisme posterior del segle XX. La bicicleta va ser un dels elements essencials per aquest canvi, començant tan sols pel canvi de vestimenta. La necessitat de separar les cames per muntar sobre una bicicleta  i de portar una roba més còmoda va provocar que les dones deixessin de banda la cotilla i el cosset, que engabiaven el seu cos, i es popularitzés una mena de pantaló bombat que els permetia moure’s amb més llibertat. Aquest canvi de vestimenta, impulsat per un avenç tecnològic en l’àmbit del transport individual, no va ser només un canvi estètic. Va suposar també un debat moral en el si de la societat occidental del moment i l’origen d’un esperit combatiu per la igualtat entre homes i dones. Com va dir la sufragista Susan B. Anthony:

“La bicicleta ha fet més per emancipar la dona que qualsevol altra cosa ".

 I després va sentenciar:


"La bicicleta és la màquina de la llibertat”.

1 comentari:

  1. a més, actualment s'ha creat una moda que enriqueix la figura femenina en disseny i color.

    ResponElimina