Des de l’any 2007,
Barcelona compta amb un servei municipal de lloguer de bicicletes anomenat
Bicing, que intenta desenvolupar un mitjà sostenible i ecològic per la ciutat.
Com d’altres serveis similars a diverses ciutats europees, com Amsterdam o
Berlin, el servei de Bicing es fonamenta en el pagament d’una quota mensual o
bé d’un pagament per ús individualitzat. Avui en dia el Bicing compta amb prop
de 200.000 abonats, amb més de 400 estacions i 6.000 bicicletes, tot i la
pujada progressiva del servei, que va passar dels 6 euros inicials per any, als
més de 47 euros en l’actualitat. La primera ciutat espanyola en instal·lar un
servei públic de bicicletes va ser Gijón l’any 2004, seguida de Barcelona i
Sevilla. Des d’aquest moment, una empresa com aquesta ha estat ubicada a moltes
ciutats del món, entre les que destaca Buenos Aires, que fa ben poc ha iniciat
el servei de forma gratuïta per a tots els ciutadans.
Sí que és cert que
el Bicing és un èxit en una ciutat com Barcelona i que les seves bicicletes, de
color vermell i blanc, ja són un emblema per molts. De tota manera, els més
crítics sempre han posat en dubte el seu finançament i el fet de que les
bicicletes pateixen sovint actes de vandalisme. En aquest sentit, l’última
polèmica ha sorgit amb l’aprovació per part de l’ajuntament del patrocini
d’empreses privades en el servei, el que ha fet aixecar veus crítiques per part
de diversos grups polítics del consistori. Veient que el Bicing era difícil de
finançar, el govern municipal de l’alcalde Xavier Trias va proposar primer
apujat l’abonament un 116 per cent, fet que va ser considerat abusiu per molts
ciutadans i que va provocar que la proposta es tirés enrere. Però el que ha fet
aixecar veus més discordants ha estat l’entrada com a patrocinador de l’empresa
Vodafone, que pagarà a l’ajuntament uns 4 milions d’euros durant tres anys per
tenir publicitat en les bicicletes públiques. A més de contribuir al
finançament del servei, l'acord implica el desenvolupament per part de Vodafone
d'aplicacions NFC, basades en el Vodafone Wallet, per activar el servei o
desancorar la bicicleta. A més l'app de Bicing incorporarà altres funcions
relacionades amb l'ús de Bicing com distància recorreguda, velocitat mitjana o
impacte en la petjada de carboni.
El grup d’ICV-EUA
ha estat el més crític al respecte i ha lamentat que un servei públic acabi
tenint el nom d’una empresa privada (el servei passarà a dir-se Vodafone
Bicing). Per ERC l'acord amb l'empresa multinacional vulnera l'ordenança de
Paisatge Urbà de l'Ajuntament de Barcelona, a més de menystenir un element
emblemàtic de la ciutat. El PP, en canvi, tot i celebrar l’entrada d’una
empresa privada en el BIcing, ha lamentat l’absència d’un concurs públic que
hagués permès recaptar més diners per l’ajuntament.
En tot cas,
l’entrada de Vodafone en el servei públic de bicicletes de Barcelona entrarà en
vigor el dia 1 d’abril d’enguany. Per més informació, podeu consultar la pàgina
oficial del servei:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada