Centre Logístic de Bicicletes Olot

dilluns, 20 d’abril del 2015

Barcelona i Madrid: diferències importants

La instauració d’un sistema públic de bicicletes és un fet evident i quasi imprescindible en la major part de ciutats importants del món. Tot i així, la política portada a terme pels diferents ajuntaments pot ser radicalment diferent, així com la promoció de l’ús de la bici, la seva política de preus o el tipus de bicicleta posada en marxa. Com amb tants d’altres aspectes, la rivalitat i competència entre Barcelona i Madrid es trasllada també al món de la bici, posant en evidència tot un seguit d’importants diferències.
La bicicleta pública madrilenya, BiciMad, es va inaugurar al juny del 2014, amb la particularitat de comptar amb una flota només de bicis elèctriques. La seva posada en marxa va anar acompanyada de molta polèmica degut al col·lapse del sistema informàtic que la feia possible, fet que va endarrerir molt l’ús habitual de la bicicleta pública per part dels usuaris. De tota manera, l'1 de juliol, el servei superava els 4.500 usuaris, i un mes després passava ja de 10.000. Va seguir creixent a aquest ritme fins a l'1 de novembre, quan se superaven els 25.000 usuaris amb abonament anual. A partir de llavors la corba es va relaxar, però, encara que a menor ritme, BiciMad seguir guanyant adeptes, fins a arribar als 30.830 dels que disposava el 17 de febrer.
A Barcelona el servei públic de bicicletes s’havia inaugurat set anys abans, el 2007, i comptava només amb bicicletes tradicionals. El servei s'inaugurà amb 14 estacions i 200 bicicletes. En dos mesos ja comptava amb 20.000 usuaris. Avui en dia el Bicing de Barcelona té actualment 96.252 abonats. La capital catalana té 1.611.822 habitants, enfront dels 3.215.633 de Madrid, però triplica el nombre d’usuaris.
BiciMad té ara 1.560 bicicletes elèctriques (Barcelona anuncia l'any passat que oferiria vehicles motoritzats dins del seu servei municipal), distribuïdes en 123 estacions. Un cop finalitzi l'ampliació, disposarà de 165 estacions i 2.028 bicicletes (al voltant d'un terç més, en ambdós casos). La capital catalana té 420 estacions i 6.000 bicicletes (gairebé el trople que Madrid).
Pel que fa a tarifes, l'abonament anual a Madrid costa 25 euros (15 euros si l'usuari disposa d'abonament del Consorci Regional de Transports), enfront dels 47 euros de Barcelona. Aquí, però, els 30 primers minuts de viatge són gratuïts; la resta costa 0,74 euros cada 30 minuts fins a les dues hores; a partir de llavors es "penalitza" l'ús afegit amb 4,49 euros per cada hora addicional. A Madrid, els primers 30 minuts costen 0,50 euros, i a partir d'aquí són 0,60 euros per cada 30 minuts. La "penalització" a partir de les dues hores suposa quatre euros per cada hora addicional.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada