Holanda
és potser el país amb més tradició ciclista del món. És envejable la forma en
que l’ús de la bicicleta hi és present en la societat, de forma multitudinària i
transversal. En un post anterior comentàvem aquest fet, assenyalant que el país
té avui en dia més de 20.000 quilòmetres de senders per a ciclistes,
perfectament indicats i connectats. És normal, doncs, que Holanda hagi volgut
anar més enllà en la relació entre esport, lleure i sostenibilitat, a partir de
dues iniciatives que poden canviar la nostra visió de la pràctica ciclista.
La
primera d’aquestes iniciatives és un projecte de carril ràpid per a bicicletes,
que anirà entre les ciutats d'Arnhem i Nijmegen i pretén afavorir la
descongestió de trànsit diari facilitant una via ràpida per als ciclistes més
experts i ràpids. Aquest projecte, portat a terme per l’empresa Royal HaskoningDHV, inclou en la seva línia de treball la construcció de túnels i
diverses infraestructures viàries construïdes expressament per les bicis. D’altra
banda, tot aprofitant la tendència cap a la sostenibilitat i l’aprofitament
energètic, s’està parlant molt del projecte SolarRoad, que pretén aprofitar
aquesta extensa xarxa de carrils bicis per la captació d’energia solar per
aprofitar-la per a l’enllumenat públic i domèstic.
El
carril bici, construït a base de formigó de 1,5 per 2,5 metres, conté una capa
superior de vidre d'un centímetre de gruix. A sota d'aquesta capa de vidre
temperat es troben les cèl·lules solars de silici cristal·lí que recolliran
l'energia del sol. S'estima que aquest
projecte generarà l'any 50 kWh per metre quadrat. De moment, TNO, l'empresa
holandesa responsable del projecte SolaRoad, es disposa a implementar-ho el
novembre de 2014. Estan a punt de construir un projecte pilot de 100 metres de
carril bici a Krommenie, a la província del Nord d'Holanda. Veritable ciència
ficció que segurament canviarà la nostra manera d’entendre el ciclisme.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada