Fa unes setmanes vam informar en aquest mateix bloc de
la celebració del IV Fòrum Mundial de la Bicicleta, esdeveniment que ja s’ha
celebrat i que ha estat un èxit de participació. El Fòrum s’ha reunit a la
ciutat colombiana de Medellín i ha congregat fins a 6.500 persones, el que l’ha
convertit en l'esdeveniment de ciclisme urbà més gran mai celebrat. El fòrum va
posar a Medellín al centre d'atenció del ciclisme urbà mundial i tot i ser una
ciutat on menys del 1% dels desplaçaments es fan amb bicicleta i on la
infraestructura és encara molt escassa, l'èxit de l'esdeveniment va ser
contundent. Malgrat les greus carències de la ciutat colombiana respecte l’ús
de la bicicleta, el cert és que el fòrum va permetre una major conscienciació dels
poders públics a l’hora d’invertir en aquest mitjà de transport ecològic i
sostenible. Per aquesta raó es va crear la secretaria de la bicicleta, amb la
intenció de que l’any 2030 el 10 % dels desplaçaments urbans es realitzin sobre
dues rodes.
Una de les sessions més concorregudes va ser la de
l'ex-comissionada de transport de Nova York, Janette Sadik-Khan, que ens va
recordar com cada 30 segons mor una persona a les vies i com el repte real és
canviar la cultura i la mentalitat que hem construït al voltant del cotxe. D’altra
banda, del fòrum també va resultar la petició d'incloure els vianants i les
ciclistes a la proposta d'objectius de desenvolupament sostenible de les
Nacions Unides que se signarà a l'octubre pròxim.
Fins fa pocs anys era impensable que un fòrum d’aquest
tipus congregués tanta gent de països tan diferents i amb objectius socials,
urbans i econòmics tan diferenciats. El cert és que encara hi ha molts aspectes
que han de ser valorats i analitzats dins del món de la bicicleta urbana, però
el que està clar és que la bici s’està convertint en un element de canvi
essencial en la relació entre ciutadania i ciutat. En tot cas, l’èxit de la
proposta (originada a Llatinoamèrica) ha portat ha prosseguir en les
celebracions d’aquest fòrum, que l’any que ve es farà a Santiago de Xile
després d’haver guanyat la candidatura enfront de ciutats com Mèxic D.F. o
Moscou. Veurem aleshores quines noves propostes i iniciatives es plantegen
aleshores.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada