En aquest mateix bloc hem repetit sovint la
importància que te un país com Holanda per la promoció i l’ús general de la
bicicleta entre els ciutadans. Potser degut a la seva senzilla i plana
orografia, potser per la maduresa de la seva població en aquest tema, el cert
és que dels Països Baixos acostumen a sorgir propostes d’allò més interessant
que després són imitades, amb millor o pitjor sort, per altres països o
ciutats.
Una d’aquestes propostes és la creació de tot un
seguit d’autopistes destinades a les bicicletes. Aquestes autopistes serien
usades sobretot per les bicicletes elèctriques, uns vehicles que poden assolir
fins a 45 quilòmetres per hora, tot i que solen tenir limitada la velocitat a
25. La infraestructura, que uniria en un principi les ciutats holandeses de Groningen,
Haren, Assen i Tynaarlo, tindria una amplada de fins a tres metres, per tal de
que les bicis poguessin circular sense problemes. En total, parlem d'uns 30
quilòmetres, distància que a algú se li pot fer alguna co
sa llarga en una
bicicleta normal però que, sens dubte, seria d'allò més accessible propulsats
per una elèctrica d'elevada potència. El càlcul és que, donada l'orografia holandesa
i el rendiment d'aquestes bicicletes, la mitjana de velocitat en llargs
trajectes és de 30 quilòmetres per hora. Això suposaria que fins i tot
distàncies relativament llargues podrien fer en un temps assumible.
La iniciativa ha calat en la veïna Bèlgica, que podria
sumar-se a aquesta filosofia. Un polític local, Peter Hertog, considera que amb
aquestes autopistes ciclistes "les bicicletes serien perfectes per a la
major part dels desplaçaments diaris", i s'atreveix a afegir que
"l'auge de les bicicletes elèctriques implica que molts més trajectes, que
molts més destinacions, són accessibles per a més gent i en un temps molt més
breu”.
No crec que triguem gaire a veure construir-se
aquestes noves autopistes de bicicletes a Holanda. Veurem si la proposta qualla
en d’altres països sense tanta tradició ciclista.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada