Centre Logístic de Bicicletes Olot

dimarts, 24 de febrer del 2015

Els ciclistes i la pol•lució

Navarra ha estat l'escenari que s'ha pres com a referència (la seva mida és similar al 80% de les altres ciutats espanyoles) per intentar determinar com i quant afecta la contaminació als ciclistes. Per a això, s'ha comptat amb ciclistes voluntaris que incorporen sensors electroquímics que registren i analitzen quins nivells de monòxid de carboni, diòxid de nitrogen, monòxid de nitrogen o ozó conté l'aire.
El resultat és decebedor. Segons aquest estudi, promogut per LIFE + RESPIRA, un projecte de la Unió Europea que intenta fomentar una mobilitat sostenible per tal de millorar la qualitat de vida a les ciutats, els ciclistes respiren fins a tres vegades més aire contaminat que els vianants. Això és degut a que els ciclistes estan més exposats als gasos dels tubs d'escapament dels cotxes, una de les principals causes de la contaminació de l'aire. Un seriós problema que ens afecta a tots i que, segons l'Agència Europea del Medi Ambient, provoca cada any 370.000 morts prematures a Europa, sense oblidar el cost econòmic de les diverses malalties associades: aproximadament 400.000 milions d'euros a l'any. Un dels grans reptes a què es veu abocada la sostenibilitat urbana és afrontar els canvis de les ciutats i incidir en la planificació urbanística i de mobilitat sostenible perquè no augmentin els impactes que afecten la qualitat de la vida urbana.

Aquest estudi, que s’allargarà durant dos anys més, té com a objectiu prioritari analitzar les conseqüències de la pol·lució en les grans ciutats, per tal de trobar formes alternatives al disseny urbanístic, que permetin un nivell de vida més saludable per als ciutadans. També té com a objectiu establir criteris sostenibles per gestionar la mobilitat urbana, proposant un nou model de planificació, apostant per les noves tecnologies (com els paviments fotocatalítics, que redueixen fins a un 40% la contaminació) o per la creació de noves zones verdes. I tot això prenent com a punt de referència el món del ciclisme urbà, una pràctica cada cop més estesa que forma part d’aquest canvi de paradigma social i ambiental.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada