Centre Logístic de Bicicletes Olot

dimecres, 21 de gener del 2015

La bicicleta evitaria morts i donaria feina

Segons un estudi publicat l’any passat a la Unió Europea l’ús habitual de la bicicleta permetria crear nous llocs de treball i que els ciutadans tinguessin un millor estat de salut, derivat d'una major activitat física, un menor risc d'accidents de trànsit, una menor exposició al soroll o a una mala qualitat de l'aire. Actualment s’estima que a Europa es produeixen prop de 500.000 morts anuals com a conseqüència de la contaminació atmosfèrica, causada en gran part pel trànsit. A això caldria sumar les 90.000 morts anuals per accidents de trànsit. Això es desprèn de les dades publicades l’abril passat per l'oficina europea de l'Organització Mundial de la Salut (OMS) i la Comissió Econòmica de les Nacions Unides per a Europa (UNECE, en les seves sigles en anglès). Es tracta de la primera vegada que s'avaluen els beneficis econòmics d'apostar per mitjans de transport més ecològics i saludables i per demostrar que, a més dels efectes positius sobre la salut i el medi ambient, també són econòmicament rendibles.
Cal dir, però, que l’estudi a agafat com a referència la ciutat de Copenhagen. La capital danesa és de llarg la ciutat més amistosa amb la bicicleta, ja que el 26 per cent dels seus desplaçaments diaris es realitzen amb aquest mitjà de transport. Si extrapoléssim les dades d’aquesta urbs a la resta d’Europa, els resultats serien d’allò més eloqüents. L’ús extensiu de la bici podria beneficiar el comerç minorista, dedicat al manteniment de les bicicletes, la venda d'accessoris i el condicionament de carrils o espais destinats a aquest mitjà de transport.
Així mateix, també es reduirien les emissions de gasos i els accidents de trànsit, amb els beneficis que això comportaria per a la salut, calculant una mitjana de 10.000 vides salvades a l'any. En el cas d'Espanya, l'OMS estima que es podrien crear uns 3.700 llocs de treball i s'evitarien unes 200 morts anuals.

Cert que són projeccions numèriques i econòmiques, però també és cert que són dades que donen què pensar. En tot cas, l’auge de la bici està portant a moltes ciutats a potenciar el seu ús. Veurem què ens depara el futur.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada