No hi ha dubte que
la bicicleta és cada cop més un mitjà de transport utilitzat per la població
urbana. Des de fa una anys s’han posat en marxa, amb més o menys problemes, els
sistemes de bicicleta pública a la major part de ciutats importants, amb un
auge creixent d’usuaris. D’altra banda també creix exponencialment una
particular cultura de la bicicleta, sorgida moltes vegades d’antics moviments
reivindicatius, que ha portat a reclamar per part de la ciutadania una major
adequació urbana a l’ús de la bici. Podríem dir que la bicicleta s’ha “democratitzat”,
fins al punt de que la seva utilització pot observar-se de forma transversal en
la societat. Nens i grans, gent jove i gent madura, homes i dones de totes les
condicions fan servir la bicicleta. Ens hem de congratular d’aquest fet, sobretot
pel fet de que la bici potencia la pràctica de l’exercici físic i és un mitjà de
transport no contaminant. Cada dia es van construint més carrils-bici per tal
de que els ciclistes puguin gaudir de la ciutat i tinguin rutes adequades per
transitar. S’està treballant, doncs, per que existeixi una millor relació de
convivència entre les bicicletes i els automòbils.
De tota manera,
ens queda l’altre membre de l’equació, que són els vianants. Segons un article aparegut
recentment al diari digital Público, els vianants provoquen el 71 per cent dels
conflictes que es donen en els carrils-bici. Un estudi de la Universitat Politècnica
de València va escollir sis grans rutes ciclistes de la ciutat i va arribar a
la conclusió que la convivència entre ciclistes i vianants és més aviat
complicada. En carrils no separats per tanques la major de vianants ignoren les
senyalitzacions i transiten pel mig sense ser gaire conscients de que no ho
haurien de fer. La intenció d’aquest estudi és el disseny i la construcció de
carrils-bicis més eficients. De tota manera, un sempre té el dubte de com
considerar la bicicleta, sempre a mig camí entre el vianant i l’automòbil. La bici
és més propera als vianants o als vehicles motoritzats? Qui ha de tenir les
millors prerrogatives a l’hora de potenciar una ciutat neta, les bicis o els
vianants? Com promocionar el respecte a la bici entre la gent que va a peu? El temps
dirà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada