Centre Logístic de Bicicletes Olot

dilluns, 22 de setembre del 2014

Els vianants també són un problema?

No hi ha dubte que la bicicleta és cada cop més un mitjà de transport utilitzat per la població urbana. Des de fa una anys s’han posat en marxa, amb més o menys problemes, els sistemes de bicicleta pública a la major part de ciutats importants, amb un auge creixent d’usuaris. D’altra banda també creix exponencialment una particular cultura de la bicicleta, sorgida moltes vegades d’antics moviments reivindicatius, que ha portat a reclamar per part de la ciutadania una major adequació urbana a l’ús de la bici. Podríem dir que la bicicleta s’ha “democratitzat”, fins al punt de que la seva utilització pot observar-se de forma transversal en la societat. Nens i grans, gent jove i gent madura, homes i dones de totes les condicions fan servir la bicicleta. Ens hem de congratular d’aquest fet, sobretot pel fet de que la bici potencia la pràctica de l’exercici físic i és un mitjà de transport no contaminant. Cada dia es van construint més carrils-bici per tal de que els ciclistes puguin gaudir de la ciutat i tinguin rutes adequades per transitar. S’està treballant, doncs, per que existeixi una millor relació de convivència entre les bicicletes i els automòbils.

De tota manera, ens queda l’altre membre de l’equació, que són els vianants. Segons un article aparegut recentment al diari digital Público, els vianants provoquen el 71 per cent dels conflictes que es donen en els carrils-bici. Un estudi de la Universitat Politècnica de València va escollir sis grans rutes ciclistes de la ciutat i va arribar a la conclusió que la convivència entre ciclistes i vianants és més aviat complicada. En carrils no separats per tanques la major de vianants ignoren les senyalitzacions i transiten pel mig sense ser gaire conscients de que no ho haurien de fer. La intenció d’aquest estudi és el disseny i la construcció de carrils-bicis més eficients. De tota manera, un sempre té el dubte de com considerar la bicicleta, sempre a mig camí entre el vianant i l’automòbil. La bici és més propera als vianants o als vehicles motoritzats? Qui ha de tenir les millors prerrogatives a l’hora de potenciar una ciutat neta, les bicis o els vianants? Com promocionar el respecte a la bici entre la gent que va a peu? El temps dirà.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada